Brev fra en telesælger

Dingelingeliiing.. Hej du taler med… Duut dut dut..

Jeg er ikke dum. Jeg er ikke uintelligent. Jeg er et menneske med følelser ligesom dig.

Jeg er glad for mit arbejde, jeg kan godt lide mit job. Kan du?

Jeg sidder og ringer ud dagen lang, til virksomheder, virksomheder som repræsenteres af folk som dig.

Tænker du nogensinde over, at jeg ligeså godt kunne blive din kunde også? Jeg er jo ikke kun en irriterende telesælger. Måske jeg godt kunne bruge netop dét, som du tilbyder? Eller måske jeg ved at min søster og hendes mand, søger efter en som dig til at udføre en opgave? Men det bliver ikke dig nu.

Hvorfor talte du grimt til mig? Hvorfor talte du som om at du er vigtigere end mig? Jeg har ti fingre ligesom dig, et hjerte på rette plads, og begge fødder placeret her på jorden foran mig.

Efter min samtale med dig, skal jeg ringe en ny op igen. Jeg skal smile, være sød, tale pænt, være lydhør, samt rådgive og jeg skal være den bedste udgave af mig. Det skal jeg overfor alle dem jeg taler med i løbet af en dag, uanset hvor tarvelige de er, dem som jeg ringer til.

Det skal jo ikke gå ud over den næste – ligesom at det ikke skulle gå ud over dig, da jeg ringede dig op.

Men du mente ikke at høflighed var en nødvendighed, da vi to talte sammen. Du mente at mit job var utaknemmeligt og det er rigtigt, at det nogle gange kan være det – men det er pga. folk som dig.

Jeg ringede omkring din virksomhed, omkring jeres markedsføring. Det gjorde jeg fordi at jeg ved rigtig meget om det og fordi at jeg måske kunne være dig behjælpelig. Også selvom at jeg bare sidder bag en telefon. Er det uinteressant for dig? Er din virksomhed og virksomhedens muligheder uinteressante? Det håber jeg ikke. Det koster ikke noget at lytte – måske du kunne blive klogere?

Jeg har siddet med markedsføring i over 10 år nu.

Du startede med at sige, at du ikke var interesseret. Interesseret i hvad?

Jeg har jo slet ikke tilbudt dig noget?

Jeg synes faktisk ikke at jeg har lyst til at anbefale dig til nogen.

Og ja, jeg skrev anbefale – for jeg er jo også en ‘borger’, med et netværk – og du virkede ikke særlig professionel og du var langt fra venlig.

Nu vil jeg ryste dig af mig – ligesom jeg ryster de andre uprofessionelle erhvervsdrivende af mig, dagen lang.

Held og lykke med din forretning.

Like & Share

Du kan kommentarer længere nede.

Indlægget er indsendt af

Anonym Kvinde

Andre indlæg i denne kategori

This Post Has 3 Comments

  1. Hvor er det komisk. Et par gange har jeg taget ordet ud af munden på en telefonsælger, og spurgt dem om de ringede fordi de var interesseret i at booke mit band. Helt stille i den anden ende. Så det lyder ærligt talt ikke som om de er interessert i det. Så lille dame forkert skrevet.

  2. Kunne det tænkes, at vi ikke er interesserede i jeres opkald? Især når vi ikke har bedt jer kontakte os? Og når man høfligt siger nej tak, fortsætter i jeres salgssnak i stedet for at respektere et nej…. Så kig lige indad før du snakker om uprofessionelle erhvervsdrivende.

  3. Du adresserer to ting i dit indlæg: 1) Måden vi kommunikerer med dig som sælger og 2) Vores interesse i at tale med dig og købe dit produkt. For at starte med punkt 1, så bør alle kunne tale pænt og respektfuldt sammen, uanset om vi som “potentielle købere” er interesseret eller ej. Du skal selvfølgelig ikke acceptere at folk sviner dig til, men du skal omvendt heller ikke tage det personligt. I min optik er det ofte grundet i, at dem du ringer til har andre frustrationer som de nu kan få afløb for på din bekostning. I min verden er disse mennesker ikke værd at spilde tid og kræfter på, for de kommer aldrig til at indrømme at de har et problem og dermed kommer de aldrig til at ændre det. Det er surt, men sådan er verden nu en gang. Hellere fokusere på dem, der respekterer dig. Punkt 2: Jeg er en af dem der altid lægger på, når en telefonsælger ringer. Ringer telefonsælgeren i min fritid (sent om aftenen), så bliver vedkommende blokeret. Det bunder i, at jeg først og fremmest har andet at se til, og at blive ringet op af dig, stod ikke på to-do listen for min dag. Med andre ord, så forstyrrer du mit arbejde, eller værre endnu, min fritid. Skulle du have success med at snakke med mig, så ville det kræve at du først sendte en mail, hvor du kort forklare, hvorfor du vil snakke med mig (hvilke problemer vil du løse for mig?) og, hvilke tidspunkter du har ledige. Så kan jeg nemt tage stilling til om jeg finder det interessant og dernæst kan jeg nemt planlægge det. Jeg siger ikke dette er den perfekte tilgang for alle, men ønsker du at sælge til mig, vil du have størst success på denne måde. (Dette gælder selvsagt ikke potentielle kunder, der altid kan komme igennem til mig.) Dernæst, så er der også det aspekt i det, at du, på trods af din erfaring med markedsføring, ikke er 100% objektiv i din vurdering af mine problemer. Er du god, så forstår du mine problemer og du har også en løsning, men har du en konkurrent der har en bedre løsning til mine problemer, så er du ikke interesseret i at henvise mig til vedkommende, for det tjener du ingen penge på. Med andre ord, er du nødsaget til at tilbyde mig den bedste løsning du har, også på trods af, at denne løsning måske ikke er den bedste derude. Derfor køber jeg aldrig via en telefonsælger. Jeg undersøger selv løsninger på de problemer jeg har. Jeg kontakter uvildige eksperter, læser anmeldelser af produkter/ydelser og prøver at få så objektiv en vurdering som mulig, inden jeg træffer et valg. Du kan gøre mig opmærksom på et problem og en potentiel løsning, men jeg ville aldrig købe fra dig direkte. Jeg tror personligt, at du/i ville have større success ved at ændre jeres marketingsstrategi og kombinere opkald med content. Brug jeres opkald på at gøre mig opmærksom på et problem og en potentiel løsning på mit problem. Lever herefter content (video, tekst etc.) der hjælper mig til at tage en objektiv beslutning. Bare mine to cent 🙂

Skriv et svar

Luk Menuen