Brev fra en telesælger

Dingelingeliiing.. Hej du taler med… Duut dut dut..

Jeg er ikke dum. Jeg er ikke uintelligent. Jeg er et menneske med følelser ligesom dig.

Jeg er glad for mit arbejde, jeg kan godt lide mit job. Kan du?

Jeg sidder og ringer ud dagen lang, til virksomheder, virksomheder som repræsenteres af folk som dig.

Tænker du nogensinde over, at jeg ligeså godt kunne blive din kunde også? Jeg er jo ikke kun en irriterende telesælger. Måske jeg godt kunne bruge netop dét, som du tilbyder? Eller måske jeg ved at min søster og hendes mand, søger efter en som dig til at udføre en opgave? Men det bliver ikke dig nu.

Hvorfor talte du grimt til mig? Hvorfor talte du som om at du er vigtigere end mig? Jeg har ti fingre ligesom dig, et hjerte på rette plads, og begge fødder placeret her på jorden foran mig.

Efter min samtale med dig, skal jeg ringe en ny op igen. Jeg skal smile, være sød, tale pænt, være lydhør, samt rådgive og jeg skal være den bedste udgave af mig. Det skal jeg overfor alle dem jeg taler med i løbet af en dag, uanset hvor tarvelige de er, dem som jeg ringer til.

Det skal jo ikke gå ud over den næste – ligesom at det ikke skulle gå ud over dig, da jeg ringede dig op.

Men du mente ikke at høflighed var en nødvendighed, da vi to talte sammen. Du mente at mit job var utaknemmeligt og det er rigtigt, at det nogle gange kan være det – men det er pga. folk som dig.

Jeg ringede omkring din virksomhed, omkring jeres markedsføring. Det gjorde jeg fordi at jeg ved rigtig meget om det og fordi at jeg måske kunne være dig behjælpelig. Også selvom at jeg bare sidder bag en telefon. Er det uinteressant for dig? Er din virksomhed og virksomhedens muligheder uinteressante? Det håber jeg ikke. Det koster ikke noget at lytte – måske du kunne blive klogere?

Jeg har siddet med markedsføring i over 10 år nu.

Du startede med at sige, at du ikke var interesseret. Interesseret i hvad?

Jeg har jo slet ikke tilbudt dig noget?

Jeg synes faktisk ikke at jeg har lyst til at anbefale dig til nogen.

Og ja, jeg skrev anbefale – for jeg er jo også en ‘borger’, med et netværk – og du virkede ikke særlig professionel og du var langt fra venlig.

Nu vil jeg ryste dig af mig – ligesom jeg ryster de andre uprofessionelle erhvervsdrivende af mig, dagen lang.

Held og lykke med din forretning.

Like & Share

Du kan kommentarer længere nede.

Indlægget er indsendt af

Anonym Kvinde

Andre indlæg i denne kategori

Dette indlæg har 9 kommentarer

  1. Jan Klattrup

    Hvor er det komisk. Et par gange har jeg taget ordet ud af munden på en telefonsælger, og spurgt dem om de ringede fordi de var interesseret i at booke mit band. Helt stille i den anden ende. Så det lyder ærligt talt ikke som om de er interessert i det. Så lille dame forkert skrevet.

  2. Ulrich Fredskov

    Kunne det tænkes, at vi ikke er interesserede i jeres opkald? Især når vi ikke har bedt jer kontakte os? Og når man høfligt siger nej tak, fortsætter i jeres salgssnak i stedet for at respektere et nej…. Så kig lige indad før du snakker om uprofessionelle erhvervsdrivende.

  3. Kim

    Du adresserer to ting i dit indlæg: 1) Måden vi kommunikerer med dig som sælger og 2) Vores interesse i at tale med dig og købe dit produkt. For at starte med punkt 1, så bør alle kunne tale pænt og respektfuldt sammen, uanset om vi som “potentielle købere” er interesseret eller ej. Du skal selvfølgelig ikke acceptere at folk sviner dig til, men du skal omvendt heller ikke tage det personligt. I min optik er det ofte grundet i, at dem du ringer til har andre frustrationer som de nu kan få afløb for på din bekostning. I min verden er disse mennesker ikke værd at spilde tid og kræfter på, for de kommer aldrig til at indrømme at de har et problem og dermed kommer de aldrig til at ændre det. Det er surt, men sådan er verden nu en gang. Hellere fokusere på dem, der respekterer dig. Punkt 2: Jeg er en af dem der altid lægger på, når en telefonsælger ringer. Ringer telefonsælgeren i min fritid (sent om aftenen), så bliver vedkommende blokeret. Det bunder i, at jeg først og fremmest har andet at se til, og at blive ringet op af dig, stod ikke på to-do listen for min dag. Med andre ord, så forstyrrer du mit arbejde, eller værre endnu, min fritid. Skulle du have success med at snakke med mig, så ville det kræve at du først sendte en mail, hvor du kort forklare, hvorfor du vil snakke med mig (hvilke problemer vil du løse for mig?) og, hvilke tidspunkter du har ledige. Så kan jeg nemt tage stilling til om jeg finder det interessant og dernæst kan jeg nemt planlægge det. Jeg siger ikke dette er den perfekte tilgang for alle, men ønsker du at sælge til mig, vil du have størst success på denne måde. (Dette gælder selvsagt ikke potentielle kunder, der altid kan komme igennem til mig.) Dernæst, så er der også det aspekt i det, at du, på trods af din erfaring med markedsføring, ikke er 100% objektiv i din vurdering af mine problemer. Er du god, så forstår du mine problemer og du har også en løsning, men har du en konkurrent der har en bedre løsning til mine problemer, så er du ikke interesseret i at henvise mig til vedkommende, for det tjener du ingen penge på. Med andre ord, er du nødsaget til at tilbyde mig den bedste løsning du har, også på trods af, at denne løsning måske ikke er den bedste derude. Derfor køber jeg aldrig via en telefonsælger. Jeg undersøger selv løsninger på de problemer jeg har. Jeg kontakter uvildige eksperter, læser anmeldelser af produkter/ydelser og prøver at få så objektiv en vurdering som mulig, inden jeg træffer et valg. Du kan gøre mig opmærksom på et problem og en potentiel løsning, men jeg ville aldrig købe fra dig direkte. Jeg tror personligt, at du/i ville have større success ved at ændre jeres marketingsstrategi og kombinere opkald med content. Brug jeres opkald på at gøre mig opmærksom på et problem og en potentiel løsning på mit problem. Lever herefter content (video, tekst etc.) der hjælper mig til at tage en objektiv beslutning. Bare mine to cent 🙂

  4. Pengepugeren

    God artikel, som giver lidt stof til eftertanke.
    Jeg forsøger altid at være høflig og i øvrigt afsætte lidt tid til at høre, hvad “du” vil sælge. Men må også til tider være ret kontant, når personen i røret ignorerer en høfligt afvisning.

    For nylig fik jeg et opkald fra en sælger.. Jeg var ikke interesseret i tilbuddet, og det diskuterede vi lidt, indtil han gav op 😉 Efterfølgende havde vi en kort men interessant snak om at tjene penge. Det var faktisk meget hyggeligt.

  5. Lasse R. Birk

    Til dig, som arbejder med salg og læser med her. Det handler ikke om, hvordan mennesker skal reagere overfor dig eller os, men hvordan DU kan få mennesker til at reagere. Vi skal rette fokus indad. Alt for mange sælgere aner desværre ikke meget om psykologi eller adfærd.(men de tror de er gode menneske kendere alligevel) Ergo, er det tilfældigt, hvordan mennesker reagerer, hvis du ringer til dem fx. Nogle er søde (grundet deres natur) andre er mindre søde (grundet deres natur) Essensen her mener jeg, er ikke at dem, der afviser ikke er professionelle, men at måden at ringe ud på er helt forkert. Din salgsevne, er ikke god nok for, hvis den var det. Havde du viden og værktøjer til at få mennesker til at reagere på præcis den måde du gerne vil have de skal reagere på. Jeg er dog enig med, at alle burde tale pænt til hinanden. Sådan er virkeligheden bare ikke desværre. Så hellere se på livet som det er, og tilpas sig herefter og owne det. Lær, hvordan menneskers beslutningsproces fungerer og du kan få dem til at sige ja til dit produkt eller et møde uden at skulle presse noget ned i halsen på dem. Det er faktisk deres helt egen ide, at ville samarbejde med dig. Godt salg derude! Kh

  6. Pia

    jeg er en af dem, der irriteres over telesælgere. Hvis jeg mangler noget, så opsøger jeg det selv. Heldigvis er der ikke mange virksomheder, der sælger på den måde mere. Det er energiselskaber, forsikringsselskaber, teleselskaber og et par bogklubber, jeg er blevet ringet op af på det sidste. Og flere af disse telesælgere forstår ikke et nej. Senest var det en sælger fra et forsikringsselskab, der ringede og spurgte, om jeg ikke kunne tænke mig at få billigere forsikringer. Jo tak, hvis jeg kan få lov at blive i det selskab, jeg er i, så vil jeg gerne, men hvis det betyder, at jeg skal skifte selskab, så er jeg ikke interesseret. Jeg er blevet ualmindelig pænt behandlet af mit forsikringsselskab, så jeg skylder dem loyalitet og måske også at betale lidt mere end andre. Men dette ville sælgeren ikke forstå, så til sidst lagde jeg røret på. Jeg har ikke bedt om at blive ringet op og bruge min tid unødvendige samtaler. Jeg har oprettet en kontakt på min mobil, der hedder “Sælger”. Her lægger jeg alle de numre ind, som viser sig at være telesælgere. Og kontakten har jeg så blokeret. Der ligger pt 10 numre under den kontakt, og det har formindsket opkaldene gevaldigt. Når jeg siger, jeg ikke er interesseret allerede før, jeg ved, hvad sælgeren vil, så er det fordi jeg jo nok kan forestille mig, at det kommer til at koste mig penge i sidste ende. Jeg er vitterlig ikke interesseret i at høre om spændende muligheder – heller ikke indenfor markedsføring. Jeg har egen virksomhed, og der er da nogen i årenes løb, der har ønsket at lave ny hjemmeside for mig – men jeg er IKKE interesseret. Den dag, jeg ønsker ny hjemmeside, der går jeg ud og afsøger markedet. Og vil du gerne huskes i den forbindelse, så sørg for at være den, der ligger øverst, når jeg googler 😉

    1. Caroline

      Hej Pia
      Jeg kan anbefale app’en Truecaller eller Should I Answer, så får du også blokeret de numre som mange andre har markeret som salg/spam.
      Som jeg ser det, et det faktisk i begge parters interesse. Det er ubehageligt at ringe til én der virkelig ikke vil have et opkald. Og irriterende at blive afbrudt af opkald man finder helt irrelevante.

  7. Michael Kox

    Jeg er ikke interesseret i at bruge min kostbare tid på noget som jeg ikke har bedt om, og det må en telemarketing hunter bare finde sig i, det er en del af gamet, og hvis du ikke er tyndhuddet nok til at klare på det daglig basis, skal du ikke arbejde i opsøgende telemarketingsalg som hunter, mange af de gamle telecanvas teknikker virker ikke sønderligt godt i B2B længere, så måske din strategi kan optimeres? Kan sige jeg arbejder ligeledes med opsøgende salg indenfor marketing og min hitrate er omkring 80% Desuden kan man ofte relativt hurtigt høre om personen har gjort noget forarbejde og har vinkel eller det bare er en standard plade fra en sikkert meget indøvet canvas tale, Problemet er bare alt ofte at der også findes telesælgere der er meget ubehøvlede og ikke accepterer at jeg har altså program for dagen som skal nåes og du ringer uden forudgående aftale og siger at der er et eller andet jeg IKKE har styr på! og samtidig forlanger at jeg skal smide alt hænderne for høre en lame ass standard picth uden personligt indhold.

  8. Tim

    Adr! Det er mange der er super selvhøjtidelige og kun har 15 min på hele dagen hvor de ikke har planlagt
    noget. Jeg krummer tær!
    Uanset hvad man har som dagligt virke så laver man altid et salg!!! UANSET!
    Hvis ikke dig så Din leder!

    1) En god SELVSTÆNDIG håndværker kører ikke ud og udfører et job uden at spørge om kunden har noget andet de skal have lavet!
    Ergo= salg

    2) En skole leder der laver markedsføring for at få forældrene til at vælge deres skole! = SALG!

    3) En
    Selvbetjent Vaskehal har 3 billige vaske og mon ikke der tilfældigvis er en “årstidens vask” til dyrer penge men som er i andre farver og større skrift!! = salg.

    ALLE selvstændige erhvervsdrivende har lavet opsøgende salg på en eller anden måde, om det er ved at, fortælle venners venner om sin. Forretning, ide, koncept. Tilbud, vare Ect..

    Hav respekt for dem der ringer som gerne vil passe sit 8-16 job også kig selv indad og forstå at i også sælger!! Uanset hvad i laver!

    Naturligvis er der nogle brodne kar! Det er der i alle brancher men bare fordi HITLER repræsenterede Tyskland betyder det heller ikke at alle tyskere er nazister!!!

    Og ja! Haters gonna hate!

    God aften ❤️

Skriv et svar