Struktur i hverdagen

Nanna Madsen

Nanna Madsen

Om man har ADHD eller ej så vil jeg mene at alle har godt af at have lidt struktur i hverdagen.

Jeg har i hvert fald lært det sidste års tid, at struktur er med til at gøre jeg får mest ud af min hverdag. Det hjælper på humøret og overskuddet.

Jeg har valgt et liv uden medicin, fordi jeg mener det sagtens kan lade sig gøre hvis man ændrer på sin livsstil og sin tankegang.

Jeg har opdaget en lille ting efter jeg blev single igen. Selvom jeg altid har ment jeg var tryghedsnarkoman, så har jeg opdaget at dét at være alene om det hele, giver mig mere ro. At jeg kan gøre tingene på MIN måde og leve sådan som jeg gerne vil. Jeg skal ikke tage hensyn til hvad en kæreste tænker om mine mærkelige vaner eller påfund.

Jeg kan helt selv bestemme hvordan børnene skal opdrages og om de sover i min seng en nat, om vi bliver længe oppe og ser film, spiser slik til morgenmad eller ikke rydder op efter os selv (hvilket ikke sker da jeg er en liiiiille smule OCD på det punkt).

Jeg er begyndt på at skrive ugeplaner. Altså tager et A4 papir og skriver dagene på og udfylder så med hvad jeg skal alle dagene. Læge tider, møder, legeaftale, familie tamtam eller veninde hygge. På den måde kan jeg strege ud når det er gjort. Før hen glemte jeg aaaaaltid en masse aftaler og jeg hadede mit hoved for det. Jeg blev så ked af det hver gang og kom med en masse selv bebrejdelse. Men ærlig talt, så skulle der ikke mere end et A4 ark til før det løste problemet. Kan kun anbefale det!


Jeg er også begyndt at stå op stort set samme tidspunkt hver dag og har den samme rutine hver morgen. Før hen har jeg snoozet uret for længe, løbet rundt og stresset både mig og børnene. Men nu står jeg op og får en kop kaffe og ordner det jeg nu skal. Det så befriende ikke at stresse.

Koffein er en af de ting jeg indtog i store mængder førhen, men efter en masse læren omkring ADHD, fandt jeg ud af at det ikke var så sundt for folk med ADHD. Så jeg valgte at skære ned til kun morgen kaffen. Og hvis jeg ved at jeg skal forbi min mor og ha en kop om eftermiddagen, så stopper jeg den om morgenen. Før kunne jeg ligge vågen til langt ud på natten, vel og mærke efter jeg havde indtaget 2 liter kaffe var, fordi jeg bildte mig ind det var godt for mig og holdte mig frisk. Jeg sover meget bedre nu efter jeg har droppet det meste af koffeinen.

Stress har fyldt meget i mit liv de seneste år. Det ER sgu hårdt at være mor, ha en kæreste, familieliv, job, ansvar, være psykisk syg og kæmpe med systemet osv. Men igen, så skal der virkelig ikke meget til før man selv kan ændre tingene i stedet for at betale dyre domme til medicin og behandling. Jeg ved godt nogen ikke kan undvære deres medicin og at den hjælper dem og det er kun godt for dem. Det fungerede bare ikke for mig.

I stedet for så har jeg ændret min måde at tænke på, er omhyggelig med hvem jeg omgås, hvad jeg indtager og i det hele taget måden at leve på.

Hvad gør i andre for at have styr på jeres shit i hverdagen?

Kærligst Nanna

instagram

Warning: array_slice() expects parameter 1 to be array, object given in /var/www/kvinderudenfilter.dk/public_html/wp-content/plugins/elements-plus/elements/ep-instagram.php on line 153

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/kvinderudenfilter.dk/public_html/wp-content/plugins/elements-plus/elements/ep-instagram.php on line 157
Del gerne denne artikel
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Du kan kommentere længere nede.

Skriv et svar

Nanna Madsen

Nanna Madsen

Du kan følge mig her:

Læs flere indlæg