Sommerferie – part 1 – Ved Vesterhavet

Jeg er halvvejs gennem min ferie og til jer der stadig har ferie til gode, så vil jeg lige fortælle om min ferie indtil nu – det kunne jo være lidt til inspiration, hvis I endnu ikke har planlagt noget eller måske det kan gemmes til en senere ferie.

Min allerførste feriedag var regnfuld og jeg må indrømme jeg blev virkelig i dårligt humør. Sol og varme betyder så meget for mig, når jeg holder ferie. Og indtil videre har der været lidt af hvert i denne ferie, dog føler jeg faktisk, at der har været en overvægt af soltimer. Så det er noget jeg sætter stor pris på, da det er kilden til opladning hos mig i min ferie.

Starten af ferien var egentlig bare afslapning, komme ned i gear, vasketøj osv. Men efter nogle dage kom min søster med hendes to drenge. De skulle nemlig med min søn og jeg på første del af vores ferie.
Min søster fyldte 40 år i november og vi gav hende dengang et ophold med 3 overnatninger og en middag. Jeg havde talt lidt med hende om efterfølgende, hvad hun kunne tænke sig uden at få et egentlig svar, så jeg endte med, at bestille et ophold fra torsdag til søndag i Seawest Landal Parks i Nymindegab.

De kom så onsdag, da de ellers ville have haft en enorm lang køretur fra Lolland og da den mindste kun er 3, så kom de dagen før, så vi kunne nå at hygge med aftensmad.

Landal Parks Seawest er et feriecenter ved Vestkysten, hvor der er badeland, wellness, legeland og meget andet. Jeg valgte dette, da der ville være noget for os alle sammen, også hvis nu vejret skulle blive dårligt. Så kunne børnene i det mindste komme i vandland og havde mulighed for en masse andre aktiviteter.

Vi ankom til Landal Parks, Seawest ved halv tre tiden torsdag og fik tjekket ind og udleveret vores armbånd, så vi havde adgang til badeland og andre aktiviteter. Vi kunne dog først få adgang til vores hus ved 15 tiden, så vi valgte at køre en tur til Henne Strand for lige at se, hvordan stranden var. Jeg havde ikke været der før, men hold op en skøn strand. Vi gik også lidt i butikker nede i byen, som dog efter min mening, er lidt turistet. Vi fik en is og kørte derefter tilbage for at tjekke ind. Jeg havde lejet et to etagers hus for 4-6 personer. Der var to soveværelser, hvor det ene er ret lille, men det fik min søster og den mindste af drengene. Min søn på 14 og den store af fætrene på 12 fik det store soveværelse ovenpå, hvor jeg så nappede sovesofaen i stuen. Det var helt fint.

Huset havde hvad det skulle have, undtagen en grill, som jeg synes ville have været ideelt, især om fredagen hvor vejret var godt.

Aftenen hvor vi ankom spiste vi på et lokalt pizzaria i Nørre Nebel. Det havde jeg på forhånd forhørt min om ved min grandkusine som bor derovre. Det var udmærkede pizzaer og det var dejligt, at vi ikke selv skulle stå og lave mad, for så skulle vi også have nået at handle og børnene ville jo gerne i badeland.

Vi nåede også ca 1½ time i badelandet. Jeg opholdt mig primært i boblebadet og jeg må nok indrømme, at det der med badelande og små børn overhovedet ikke er mig. Men nu handlede turen jo ikke om mig, så jeg havde jo ikke bestilt ud fra mine egne ønsker. Børnene synes det var fint, dog synes de store drenge at badelandet var lidt småt. Og der vil jeg give dem ret og til hver en tid nok selv foretrække Lalandia, hvis jeg skulle vælge ud fra det.

Fredag startede vi dagen lidt på egen hånd. Dvs. jeg tog mig en lang løbetur da jeg trængte til at være lidt alene. Jeg løb lidt over 10 km ud til Nymindegab strand og hold nu op hvor var der bare skønt og flot. Jeg var målløs. Det var simpelthen balsam for sjælen. Og jeg ville til hver en tid foretrække den strand fremfor at være i badelandet. Der var lidt mange fluer på løbeturen fordi jeg løb ind igennem en slags skovvej og tog naturvejen. Men smukt var det. Helt sikkert.

Imens jeg var ude at løbe var de andre i både Fitness centeret og legelandet, som hørte med til feriecentret. De havde hygget sig. Da vi alle havde fået lidt frokost tog vi til Henne strand. Her fik vi badet i det kolde Vesterhav, taget lidt sol og handlet ind til aftensmad senere. Denne aften lavede vi nemlig mad i huset og spiste på terrassen. Dejlig sommermad, nye kartofler fra en lokal bod, kylling og salat.

Drengene ville egentlig i vandland,  hvor der skulle være disko om aftenen, men de kom hurtigt retur, da det var aflyst, da vandet pludselig skulle renses. ØV. Men de fandt ud af det alligevel og hyggede sig om aftenen trods alt og kom ret sent hjem. De havde mødt nogen andre feriegæster, som de også skulle i vandland med lørdag morgen.

Så ja, badelandet kaldte lørdag morgen. Jeg prøvede at gå med igen, men der var proppet med mennesker. For vejret var dårligt og absolut ikke til strandvejr. Som mine foretrukne boblebade var fyldte… jeg sagde derfor til de andre at jeg ville gå i enten fitnesscenter eller wellness. Det endte med wellness. Det var til gengæld meget mere mig end det der badeland. Det kostede 120 kr for adgangen, og så kunne jeg prøve forskellige saunaer, med sanser indenfor lys og musik. Der var dampbad, boblebad og finsk sauna. Dertil et stillerum og mulighed for at nyde en kop the, frisk vand og frugt. Jeg var der i næsten 2 timer og det nød jeg virkelig.

Hele lørdagen regnede væk – men min søster og jeg var ude at gå en tur, da vi lige skulle kigge nærmere på et lokalt spisested. Det var med buffet og billigt, men da badelandsdisko var flyttet til lørdag, så kneb det med tiden og vi blev enige om at bestille mad udefra, så drengene kunne komme afsted, som de gerne ville. På vejen fik vi købt de lækreste jordbær som tog mig helt tilbage til barndommen, hos papbedsteforældrene, som havde en kæmpe frugtplantage. De smagte så skønt, så vi købte et par bakker med hjem.

Søndag var det heller ikke lige vejr til strand, og selvom vi skulle være ude kl. 10, så havde vi dog mulighed for at benytte faciliteterne resten af dagen. Men vi var trætte og ville faktisk bare gerne hjem. Så da vi havde spist morgenmad og pakket tjekkede vi ud og fik betalt for vores forbrug, hvorefter vi hver især kørte til henholdsvis Fyn og Lolland.

Som I nok kan læse jer til, er jeg ikke den store gæst i badelandet. Men for folk med mindre børn er der vældig fint. Jeg ville personligt nok booke et sommerhus eller en ferielejlighed nær Henne Strand, hvis jeg en anden gang skulle derover. Naturen ved Vesterhavet vandt – det var så smukt. Derudover er jeg nok ikke den bedste til at være på ferie med flere mennesker ad gangen. Jeg kan godt li’ når det bare er mig og min søn. Men jeg må også sande, at de to store drenge virkelig havde gavn af hinanden og nød at være i hinandens selskab. De fik virkelig mulighed for at hygge sig sammen og det var skønt at se.

Min søn har tidligere besøgt stedet to gange med hans far, og begge gange har de været rigtig godt tilfredse. Så ja, med små børn er det helt sikkert ideelt. Men for én som mig, så er det nok ikke det rette sted at holde ferie.

Hvis du vil se flere billeder fra området og ferien, kan du hoppe over på min instagram @thisisnette_odense og følge med.

//Nette

Følg mig gerne på Instagram

Like & Share

Du kan kommentere længere nede.