Sommerferie i København

Helene Andersen

Kalenderen siger sommer 2020, og jeg tror, at vi alle på en eller anden måde kan mærke, at denne sommer er anderledes på grund af Corona-virus, også selvom vi er nået langt med genåbningen her i Danmark, og faktisk har mulighed for at komme ud og opleve noget.

Jeg besluttede at tage 3 ugers sommerferie i år. Det er vist sket en enkelt gang før, ellers har jeg haft rigeligt i 2 uger. Men i år kunne jeg bare mærke helt ind i knoglerne, at jeg havde brug for 3 ugers ferie. I skrivende stund er jeg godt på vej ud af uge 2, og kan allerede nu mærke, at jeg sagtens kunne tage 3 ugers ferie mere. Jeg kan ikke finde ud af, om det er godt at jeg åbenbart har lært at nyde at holde fri, eller om det er skidt at jeg ikke har overdrevet meget lyst til at komme tilbage til hverdagen. Det er nok en kombination.

Normalt, når jeg holder ferie, er det hjemme ved mig selv, med have- og husarbejde, en enkelt aften eller to med venner og veninder, og et par dage med familien på Djursland. Men i år har jeg haft en trang til at komme hjemmefra, og komme ud for at opleve noget. Jeg har været stresset over mit hus, min have, min hverdag, mit liv, og jeg har haft 1000 tanker der har kørt med lysets hastighed.

Ud og se med DSB

Jeg var så heldig at få fingre i ét af de der DSB rejsepas, hvor man fik 8 dages fri rejse rundt i dejlige Danmark, for sølle 299 kr. Jeg købte det bare, og tænkte, at hvis jeg ikke fik det brugt, så havde jeg trods alt ikke smidt en kæmpe formue væk. Men jeg kunne mærke, at jeg skulle bare afsted til ét eller andet, og efter en kort messenger-samtale med nogle dejlige damer jeg kender fra ingeniørstudiet, var første aftale på plads; Helene skulle til København. I perioder er jeg ofte i København i forbindelse med arbejde, men det eneste jeg ser arbejdspladsen og banegården… undskyld, HOVEDbanegården! Så med aftalen på plads med de dejlige damer, besluttede jeg at tage nogle flere dage i hovedstaden, og lege turist. Hotellet blev booket, kufferten pakket, og så var det ellers afsted.

At rejse med stomi

Allerede 2-3 dage før afrejse begyndte jeg at få både sommerfugle i maven og massive bekymringer over, at jeg nu stod overfor at skulle have flere overnatninger et ukendt sted, og skulle finde ud af at håndtere stomipleje på et hotel, i uvante rammer. Stomipleje er ikke svært, men det kan give lugtgener, og det kræver plads til de ting jeg skal bruge. Men jeg besluttede, at det skulle bare lykkedes for mig, fordi jeg var så opsat på at få nogle dejlige dage i København, og det skulle den stomi ikke spolere. Og jeg fandt ud af det, jeg fik klaret stomiplejen og det var en sejr for mig.

Fredagsdrinks i København

Jeg havde nogle dejlige dage i København, der blev skudt i gang med fredags-drinks i en baggård hos cocktailbaren Lidkoeb, med de dejlige ingeniør-damer, og derefter aftensmad på Madklubben på Vesterbro. Som jeg sad der, blev jeg bevidst om, hvor meget jeg havde savnet pigerne, og jeg nød hvert sekund sammen med dem. Heldigvis har vi allerede sat en dato for næste møde, så der ikke går så længe inden vi mødes igen.

Jeg tilbragte noget af fredag nat med gåtur langs vandet ved bl.a. Islands Brygge og Kalvebod Brygge, og fik oplevet København i mørke. Jeg er vild med byen om natten og synes det er noget af det smukkeste; de skarpe kontraster mellem den mørke himmel, og lys fra bygninger og gader, den anderledes stemning, og lysene der spejler sig i vandet.

30.000 skridt på en lørdag

Lørdag var jeg rigtig turist; botanisk have, kongens have, og jeg var inde og se udstillingen “Dinosaurernes Konge” på Statens Naturhistoriske Museum. Der står et skelet af en T-Rex, det er virkelig smukt, og selvom udstillingen er ret lille, så vil jeg klart anbefale, hvis du er lidt nørd lige som jeg, at tage ind og se den.

Udstillingen Dinosaurernes konge findes i disse dage på Statens Naturhistoriske museum, hvor man kan møde T-Rex’en Tristan Otto.

Med en Amar’kaner som guide om eftermiddagen fik jeg en lang gåtur langs vandet, og fik set bl.a. Gefionspringvandet og “Den lille havfrue”, som jo lever op til sit navn ved at være et lille nips, og jeg fik set Amalienborg; og vinket til Daisy, men jeg tror ikke hun var der. Dagen blev sluttet med Tapas og kold hvidvin, og 30.000 skridt på tælleren… jeg siger jer, mine små fødder var ømme.

På tullertur på Strandvejen

Jeg har en veninde, jeg har kendt siden folkeskolen, som jeg bl.a. går til “Vi elsker 90’erne” fest med hvert år. Hun har valgt at lægge Jylland bag sig, og flytte til Helsingør, ja kærlighed kan få folk til at gøre mange skøre ting.

Søndag tog jeg toget til Helsingør, og vendte verdenssituationen med hende over en lækker frokost i gågaden i Helsingør. Faktisk er det en ret lækker by, jeg kan godt forstå, at folk slår sig ned der, og jeg er glad på min venindes vegne.

Inden frokost var vi på tullertur rundt i byen, og lige ude og vende ved Kronborg, hvor jeg vinkede til Hamlet, men jeg tror heller ikke at han var der.
Efter frokost smed vi min venindes tømmermændsramte kæreste på bagsædet, og tog på tullertur ned ad Strandvejen og kigge på villaer, som vi aldrig ville få råd til, men man har jo lov til at drømme. Det var en skøn og morsom oplevelse, og det var dejligt at se min veninde igen.

…… mandag morgen satte jeg kursen mod Jylland igen. Glad og fyldt med dejlige minder og oplevelser.

Jeg tror nogle gange, at vi er så forblændede af andre lande, charterferie og all-inklusive, at vi glemmer at vi faktisk selv bor i et dejligt land, med skønne oplevelser for enhver smag. Jeg har i hvert fald taget en beslutning om, at gøre det til en tradition, at jeg fremadrettet vil bruge et par dage af min sommerferie på at være turist i Danmark.

God sommer til jer alle, og husk at nyde livets små øjeblikke

Den kærligste hilsen Helene

Del gerne denne artikel
Du kan kommentere længere nede.