Sådan hjælper du din mand, hvis han kommer for tidligt…

Min guide til både kvinder og mænd om for tidlig sædafgang

Der findes forskellige teknikker, der kan hjælpe din mand, hvis han kommer for hurtigt. Læs med her og få en masse viden og værktøjer om emnet.

Vigtig med viden om for tidlig sædafgang

Nogle mænd oplever problemer med præstationsangst og svigtende potens hvorimod andre står med en anden problematik, som kan være mindst lige så frustrerende – nemlig for tidlig sædafgang. Denne problemstilling er lige så almindelig, som svigtende potens/rejsning. Jeg tror rigtig mange af os kvinder på et eller andet tidspunkt har prøvet at være sammen med en partner, hvor vi er blevet en smule skuffede over at selve samlejet varede noget kortere, end vi måske havde forventet. Derfor mener jeg også, at det er enormt vigtigt, at vi kvinder også har en viden indenfor dette område. På den måde kan vi nemlig komme til at se løsninger og mulige tiltag, frem for at lade os nøjes eller problematisere emnet, da dette øgede negative fokus kun vil skabe endnu flere negative følgevirkninger for jeres sexliv sammen. Problemet kan nemlig løses. Det er jo en ret væsentlig ting at vide, hvis man kommer ud for at opleve, at være sammen med en partner, som lider af for tidlig sædafgang.

Til mændene

Hvis du som mand har dette problem, så er der hjælp for dig. Du skal aldrig gå rundt med et udløsningsproblem og tro, at det må du bare leve med resten af dit liv. Der findes masser du kan gøre, hvis du ønsker at ændre det. Det er nemlig lige præcis det der er afgørende for, om du når i mål. Om du har et virkelig dybfølt ønske om at ændre det, og om du er klar til at gøre det lange stykke arbejde det kræver, for at få et nyt resultat i dit liv? Så kære mand – er du klar til at trække i arbejdstøjet og få styr på din udløsning og tage ansvar for dit eget sexliv og din nydelse? Hvis svaret er måske, så er dit problem ikke stort nok endnu – så skal du vente, med at starte projekt – ”ny stærk erektion” op.

Teknikkerne

(START-STOP/TYVSTART/KONDOM/SQUEEZE/BÆKKENBUNDEN)

Jeg vil her komme med nogle forskellige teknikker, som man kan starte ud med at prøve. Jeg vil gerne slå fast, at disse teknikker i min optik ikke kan stå alene. Hvis du har gået med problematikken for tidlig sædafgang i årevis, så mener jeg, at du bør overveje, at koble fx disse øvelser sammen med et terapiforløb fx hos en sexolog eller gå i et gruppeforløb med ligesindede mænd, som oplever samme problemstilling. Der findes flere gode mandlige eksperter på dette område. Jeg vil gerne slå et slag for fx Johannes Ehvass, som har valgt at gøre hans erektionsproblem til hans levevej den dag i dag.

Hvis dit problem kun har været forbigående, så kan disse teknikker, måske hjælpe dig på vej ud af dit dilemma. Whats to loose – alle mænd kan i virkeligheden godt tåle at lære dette at kende, da det at prøve noget nyt, nogle gange åbner op for en masse, som man ikke vidste eksisterede. Så prøv det for pokker.

Vær tålmodig, når du/i øver jer, og lad være med at give for hurtigt op. Husk hinanden på, at i er i gang med en rejse både sammen og individuelt, og ting tager tid.

START-STOP-TEKNIK

Det er vigtigt, at din mand prøver denne metode først selv, inden han evt. prøver den sammen med dig.

Til manden:
Find ro til at onanere. Det er vigtigt, at du føler dig afslappet, og at du ikke skal skynde dig, fordi der er risiko for, at du bliver forstyrret. Så find et tidspunkt, hvor du kan være helt uforstyrret.
Onaner lige indtil du er ved at komme og stop så, indtil du igen føler dig klar – der kan gå et par minutter.
Så onanerer du videre og stopper atter, før du er ved at få udløsning.
Gentag 3-4 gange. Det er vigtigt, at du ikke giver op, selv om det i starten ikke lykkes for dig, og du kommer til at få udløsningen efter første eller anden gang. Husk du er i gang med at lære din krop noget nyt, Den gamle rutine sidder ofte lidt fast i dit system, så den skal lige lære, at tingene ikke er som de plejer.

Hvad træner denne øvelse?

Denne øvelse træner to ting.
1: Du bliver mere opmærksom på de signaler din krop sender, når du er lige ved at komme. Dermed kan du tage de rette forholdsregler under et samleje, ved fx at stoppe samlejebevægelserne et øjeblik – få den pause du har brug for, for at samle energien tilbage i din krop og væk fra pikken.
2: Dernæst får du noget mere seksuel erfaring.

Hvor ofte skal øvelsen trænes?

Denne øvelse virker bedst, hvis du træner den ofte – flere gange om ugen. Du kan ikke forvente et resultat, fra den ene dag til den anden, da kroppen som sagt skal lære noget nyt og andet, end den før har været vant til – og det tager tid. Derfor kan der godt gå nogle måneder, før du evt. kan mærke resultatet. Men det er ventetiden værd, og det kræver som sagt en ihærdig indsats og et dybfølt ønske om at ændre det udløsningsproblem, som du har nu og her.

Øvelsen sammen

Når du føler du kan begynde at mærke en forskel, og du begynder at være mere sikker i din start/stop teknik, så kan i så småt begynde at bruge teknikken sammen du og din partner.

I starter op med, at din partner onanerer på dig, indtil du stopper partnerens hånd. Gentag også her 3-4 gange, inden du tillader dig selv at få udløsning. Bemærk også, at når du bliver bedre til denne øvelse, så vil din seksuelle energi ikke

Når i sammen har øvet denne teknik i noget tid, og du føler dig fortrolig med din krop og penis i denne situation, sammen med din partner, så kan i begynde at indføre samme teknik i et samleje.
Når i har penetrationssex, så lad din mand holde pause indimellem i hans stød, eller lad ham trække sig ud af din skede, når han mærker, at han er ved at komme. Vid at det er en træningssag, og træningen kommer jer begge til glæde, hvis i står sammen om projektet, og han føler sig tryg ved at vide, at du bakker ham op i hans vigtige projekt. Med denne metode kan samlejet holde længere, og i kan fortsætte igen, når din mand føler sig klar til at have friktion på pikken igen – ligesom når du onanerede hans pik.

Når du bliver rigtig god til START-STOP teknikken og din krop og sind er helt trygge ved denne metode, både alene og sammen med en partner, så kan metoden udvides til, at du holder udløsningen helt tilbage. Dvs. du holder al din seksuelle energi inde i dit system tilbage, således at du opbygger en masse seksuel energi, som kun trænger ud gennem blodbanerne og giver dig indre orgasmer uden udløsning.

Mange mænd er ikke klar over, at udløsning og orgasme er to separate funktioner, som ikke er afhængige af at skulle føles sammen. Orgasme uden udløsning og udløsning uden orgasme er ganske naturligt og almindeligt for mange mænd faktisk. Vidste du godt det?

TYVSTART – TAG TRYKKET

Du kan også onanere for at tage trykket, inden du skal have sex med din partner. Anden gang er pikken nemlig mindre sensitiv, og mange oplever, at de er længere tid om at komme. Dog har denne teknik også nogle bagsider, da det fx kan være skamfuldt at blive ”opdaget” i at udføre onani inden sex. Derfor anbefaler jeg som sexolog ikke denne teknik, hvis du er i et fast parforhold. Den er i min optik heller ikke optimal i forhold til, at din mand helst skal arbejde på at lære at kontrollere sin udløsning, og dette modarbejder denne teknik. Den seksuelle energi udløses uden partneren er til stede, og derfor bliver din nydelsen anden gang ofte heller ikke lige så intens. Derfor ikke min anbefaling i faste parforhold.

Min anbefaling er åben dialog om problemstillingen

Jeg anbefaler derimod hellere, at acceptere problemstillingen med for tidlig sædafgang og fortælle din partner om, at du sandsynligvis kommer hurtigt første gang, men at du så vil være klar igen efter 10-20 min., og imens kan du så koncentrere dig om din partner. Kommunikation og åbenhed, er klart at foretrække, hvis man ønsker at bygge en længerevarende kærlig, intim og seksuel relation op.

BRUG KONDOM

Almindelige kondomer kan godt være en hjælp. De nedsætter som regel lidt af følsomheden i penishovedet. Der findes også kondomer med bedøvende creme. Dog vil jeg igen understrege, at ønsker du som mand et varigt resultat, så skal du på med arbejdshandskerne og starte et andet sted end dette, da denne løsning ikke er dig selv der styrer dit problem, men en udefrakommende genstand, som blot dæmper dit problem og ikke løser det på sigt. Og igen, nydelsesdelen går også lidt tabt med denne metode. Metoden kan bruges, som en midlertidig løsning, imens han arbejder videre med sig selv og sit udløsningsproblem på et dybere plan.

SQUEEZE-TEKNIK

Denne teknik kan manden praktisere alene eller i kan sammen prøve den. For de fleste er start-stop-teknikken nok, men nogle vælger at udvide med squeeze-teknikken.
Når han mærker, han er ved at komme, så skal der klemmes med to fingre lige under penishovedet, der hvor strengen sidder. På den måde falder rejsningen lidt, og han kan holde udløsningen tilbage. Rejsningen forsvinder ikke helt, og når du stimulerer penis igen, så vender rejsningen til bage. Der skal ikke klemmes hårdt, men klemmet skal kunne mærkes og holdes i ca 10 sekunder. Herefter venter i ca 30-40 sekunder, før stimulering igen kan tages op. Denne teknik kan gentages, før udløsningen tillades.

Teknikken kan også bruges under samleje.
Manden ligger på ryggen, og kvinden sidder ovenpå ham med penis inden i hendes skede.
Manden giver et aftalt signal, når han er ved at komme.
Hun løfter sig af penis og med to fingre klemmer hun eller du selv om penishovedet, indtil han fæler, at han er klar igen.
Gentag ovenstående et par gange, inden han får udløsning.

BÆKKENBUNDEN MAND!

Bækkenbundstræning for mænd er en overset og nærmest nødvendig træning, når det kommer til at blive bedre til at holde sin udlæsning tilbage. Mænds bækkenbund skal nemlig også trænes, præcis som kvinders, og specielt vigtigt er det, hvis du har udfordringer med at styre din udløsning. Her er der virkelig meget at hente, hvis du gør en daglig indsats med bækkenbundstræningen.

Øvelse til mandens bækkenbund


Stil dig med blottet underliv foran et spejl. Forestil dig at du skal holde på vandet eller slå en prut, og knib sammen omkring urinrør og endetarm. Når du har fat i bækkenbunden, kan du se om penis og testikler løfter sig. Læg evt. et par fingre på dit mellemkød og mærk om det bevæger sig opad, når du kniber. Spænd op i bækkenbunden og kontroller, at du ikke samtidig spænder unødigt op i din mave, baller og lår.

Mine tanker omkring indlægget

Jeg har med dette indlæg tænkt, at jeg ville åbne op for tabuet om for tidlig sædafgang. Det er min erfaring, at rigtig mange mænd går rundt med problemer som disse, og tror de bliver nødt til at leve med dem og de intet kan gøre ved det. Jeg ønsker derfor at oplyse både kvinder og mænd om de forskellige muligheder der findes og kan gøres ved dette problem. Ingen skal leve med sådan et problem i sit sexliv, slet ikke når der er så mange steder der kan sættes ind, for at afhjælpe det.

Jeg håber du som kvindelig læser, er blevet lidt klogere på, hvad en mand med for tidlig sædafgang går og tumler med, og hvad og hvordan i sammen kan arbejde med at få hans problem afhjulpet eller hvor i fx kan søge hjælp til det.

Det er vigtigt vi som par formår at støtte op om hinandens sårbare seksuelle problemstillinger og anerkende dem, istedet for at gøre dem til store uløselige problemer. Der findes rigtig meget hjælp at hente nu til dags. Igen skal gå med seksuelle frustrationer alene og tro de er de eneste i verden med sådanne problemer. Netop derfor prøver jeg med dette indlæg, at give min viden videre i denne guide til jer.

Varme hilsner fra

Sexolog Mette Friis

Dette indlæg har 5 kommentarer

  1. Avatar
    Anne

    Wauv. Hvor er det bare brugbart. Der er virkelig mange, som tror, at dette problem bare går over af sig selv. Men der er jo mega mange metoder, man kan bruge. Dejlig blog og skønt at følge med herinde.

    1. Avatar
      Mette Vestergaard

      Kære Anne
      tusind tak for dine rosende ord. Jeg er virkelig glad for, at du finder mit indlægbrugbart. Og ja, man kan altid gøre noget, man skal aldrig lade sig nøjes. Synes tabuer som disse skal have lys i verden, fordi så er de jo til sidst ikke tabuer længere forhåbenrtlig. Tak fordi du læser med.

  2. Avatar
    Mik Oddershede

    Sikke dog et fantastisk indlæg, som jeg har læst med stor interesse. Vi anbefaler selv vores kunder, at anvende en “delay-spray” ved for tidlig sædafgang. Og vi sælger rigtig mange af dem – så jeg tror, at problemet er rimeligt udbredt. Eller også er det blot fordi, at de danske mænd, gerne ville kunne holde lidt længere. Uden at skulle “reklame” for vores produkt, for det fås i næsten alle sexshops, så kan man f.eks. kigge på https://www.belugi.dk/produkt/50-ml-dr–love-power4man-delay-spray (linket kan fjernes af redaktionen, hvis I finder det upassende), men jeg vil rigtig gerne høre Mette Friise’ mening om denne type produkter.

    En anden mulighed er, at manden så og sige “selvtræner”. Når han onanerer, og det kan han gøre lidt oftere i en periode, skal han forsøge at holde længere. Han skal så og sige, slappe lidt af ind i mellem.

    1. Avatar
      Mette Friis

      Hej Mik
      Jeg er rigtig glad for, at du føler mit blogindløg gav mening for dig. Det er jo hele meningen med at blogge.
      Jeg er helt enig med dig i, at det fortsat er et kæmpe tabubelagt emne for rigtig mange mænd. Som sexolog, ville jeg dog aldrig anbefale en delay-spay alene, eller som en længerevanrende og holdbar løsning, for en mand med tendens til for tidlig sædafgang. For mig som fagperson, så fortæller det mig, at der meget ofte ligger et psykisk problem under det rent fysiske problem. Der kan selvfølgelig arbejdes med alle ovenstående teknikker både alene og fælles (som jeg også skriver). Problemet er ofte selvforstærkende, dvs. jo flere gange manden oplever, at komme for tidligt, jo kraftigere forplanter de negative tanker om, at han ikke er en god nok sexpartner/elsker sig i ham og hans seksuelle selvværd rammes og ryger hurtigt i bund. Hvis han mangler viden om, hvordan han rent fysisk og psykologisk kan arbejde med sig selv og sin libido og evne til at holde sin rejsning uden at ejakulere, så føler han sig ofte prisgivet til, at have enten intet sexliv, eller et sexliv, hvor han ikke føler han kan tilfredsstille sin partners behov eller et sexliv, hvor han føler sig helt utilstrækkelig. Det er også derfor, jeg som noget af det første skriver, at hvis man står med dette problem, så skal man være villig til at investere en masse arbejde i sig selv mentalt og fysisk og i arbejdet med sin libido, fordi ellers vil det ikke lykkes at ændre på situationen. Håber det gad dig svar på dit sprøgsmål?
      Mvh. sexolog Mette Friis

  3. Avatar
    Mik Oddershede

    Tak for dit svar Mette – det vil jeg helt sikkert bringe videre.

Skriv et svar