Bryd dit mønster

Hvordan og hvorfor får vi mønstre?

Vi har alle mønstre med os fra vores opvækst. Vi har alle oplevelser, gode som dårlige, med fra vi var børn. Jeg vil her lave et lille kort blogindlæg om, hvad du bl.a. kan gøre, hvis du gentager et mønster, som du føler er uhensigtsmæssigt for dig i dit liv lige nu.

Som mennesker, så oplever vi konflikter, sår eller traumer gennem hele vores liv. Vi oplever, at få vores grænser overskredet på den ene eller anden måde. Måske din mening ikke talte og din mor overså dig, din far var hård og råbte af dig eller din lærer var uretfærdig og streng op gennem hele din opvækst. Det er et livsvilkår, vi som barn lærte at leve med – på godt og ondt! Alt dette kan være noget af det, som bliver aktiveret, hver gang nogen får sagt noget forkert til dig den dag i dag.

I dag er du blot voksen og kan tage ansvar og vælge at bryde fri af dine gamle mønstre, fordi du har overlevet dem, og de gavner dig ikke mere den dag idag, det vil jeg komme med et eksempel på hvordan længere nede i indlægget. Så hæng på.

Når vi så bliver voksne, forelsker os og prøver at stifte familie, så oplever vi ofte, at vi igen støder ind i mange af de samme situationer, mønstre eller traumer og det hele reaktiveres for os. For at bryde dit mønster, som kan være mange, så skal du blive bevidst omk. hvad der ligger bag og lære at tale ind i dine følelser…

Jeg ved godt det måske lyder lidt hippie-agtigt, men jeg lover dig, at det er det ikke. Men det bliver ikke let, det kræver dit mod, din samarbejdsevne, vilje og vedholdenhed.

Hvordan slipper jeg af med mit mønster?

Jeg trækker mig fra ubehagelige samtaler mønster, er det jeg her vil tage udganspunkt i, og forklare hvordan du kan bryde med.

For at bryde med dette mønster, så er du nødt til, at blive i det der er svært, nemlig – den ubehagelige diskussion/samtale, så vidt det overhoved er muligt! Uden handling ingen forvandling. Du skal altså gøre noget nyt på en ny måde, for at få et nyt resultat. Det er et af mine mest brugte mottoer, og jeg lever efter walk the talk, når det gælder lige præcis dette. Pt øver jeg mig fx rigtig meget dagligt i at vende mine tanker op, når jeg ryger ned i dem, da jeg er ved at læse til oppe-guide på Mette Holms online forløb http://metteholm.dk/

Bliv i det!

Det kan du gøre ved at i aftaler følgende du og din partner og øver jer i det sammen. TILLID er nøgleordet for din udvikling og mulighed for at slippe af med dette mønster.

Når du kan mærke på dig selv og din partner, at jeres stemmeføring toneleje, kropssprog og kropslige fornemmelser stiger og et skænderi eller en uenighed er på vej, så sig gerne følgende højt. “Det er nu vi plejer at blive rigtig uvenner og gå væk fra skænderiet i vrede”. “Jeg vil rigtig gerne have, at vi gør noget andet end vi plejer, så kan vi ikke aftale, at sammen øver os i det?”

Her kommer jeg med mine 3 råd, som vil virke for dig og din partner, hvis du gerne vil øve dig i, at slippe ud af dit “jeg trækker mig”-mønster.

1: Aftal med din partner, at i siger til hinanden: “Jeg står lige her, og jeg går ingen steder” eller “vi har brug for at tale sammen om det her du og jeg”.
(du har brug for den forsinkring at han/hun bliver der og omvendt)

2: Brug altid at tale i “jeg” sætninger eller ud fra eget ståsted
“Jeg føler….”, skal blive din sætningsven️.
Du kan fx sige: “jeg er bange for at sige det her, fordi min mor og far altid kom op at skændes mega voldsomt, når startede et skænderi”
“Jeg er bange for at sige noget, fordi jeg er bange”
“Jeg føler mig bange og utryg, og det er nu jeg plejer at gå”

Det skaber åbenhed mellem jer, hvis du siger højt til din partner, hvordan du føler lige her og nu i situationen.

I tillæg så øv dig virkelig i ikke at bruge ord som; du, dig, altid, aldrig, da de peger i retning af skyld overpå din partner, og det er optrappende for konflikten.

3: Hvis jeres skænderi er meget voldsomt, og du virkelig har brug for en pause, så sig følgende: “ jeg har brug for 30 min, og så lover jeg, at jeg kommer tilbage, og så løser vi det her sammen du og jeg”. Her er forsikringen og løftet om at vende retur til samtalen igen altafgørende for tilliden og muligheden for at ændre på dit mønster. Her SKAL du stå ved dit ord, og holde dit løfte over for dig selv og din partner, hvis du ønsker en forandring i dit mønster.

Når du bøvler i modstand med andre:

Husk at øve dig i at se dine udfordringer i livet, som gaver til dig selv. Se guldet i dine kriser. Måske du tænker, ja ja den er god med dig frk positiv, men jeg mener det faktisk oprigtigt. Jo mere du træner din hjerne i at blive god til at finde guldet/læringen i dine udfordringer, jo mindre farligt bliver det, at komme i de konfliktfyldte situationer. Jeg håber det giver mening, det jeg beskriver her?

Du kan kun se lyset, hvis du har opholdt dig i mørket. Det er kontrasten der skaber dybden i din sjæl. Som Mette Holm, se link ovenfor (psykolog Mette Holm), ville have sagt…
Vend det til noget positiv (VDTNP), det er en af hendes gode redskaber i hendes oppe-teori, som jeg er ved at tage en online oppe-guide uddannelse i. Hvis du “fejler” eller bøvler med mennesker i modstand, så øv dig i at se dine medmennesker, som dine største lærermester og sug al den læring ud af de situationer med modstand i, som du kan. Og husk…. det du giver dit fokus vokser

️️Håber du er blevet lidt klogere på, hvad du kan gøre, for at bryde med et uhensigtsmæssigt mønster i dit liv.

Kom gerne med en kommentar nedenfor, så jeg ved, om du kunne drage nytte af min indlæg eller ej.

Kærligst sexolog Mette Friis

Skriv et svar