Åndedrættet kan trænes i juleferien.

Snart er det juleferie og der er tid til forhåbentligt at komme ned i gear og nyde julefreden med familie og venner. Måske er det også en god tid til at tænke over hvordan dit åndedræt er og måske give dig ro til at træne det gode åndedræt?
Åndedrættet har enorm betydning for din krop og dit sind, men mange tænker ikke over det til daglig, fordi kroppen trækker vejret automatisk. Som kropsterapeut har jeg også fokus på åndedrættet, som en vigtig del af kroppens sundhed og derfor også en vigtig del i mine behandlinger.
Det er det første, du gør, når du bliver født. Og det sidste, du gør, inden du tager herfra igen. Trækker vejret.
De fleste mennesker gør det over 20.000 gange i døgnet, og vores åndedræt styres af det autonome nervesystem, hvilket betyder, at vi trækker vejret helt automatisk – uanset om vi er vågne, sover eller er bevidstløse. Derfor er din vejrtrækning sikkert ikke noget, du tænker over. Men det burde du gøre. Den måde, du trækker vejret på, påvirker nemlig i høj grad, hvordan du har det.
I situationer hvor du er stresset, vred, bange eller ked af det, kan du godt komme til kun at trække vejret overfladisk. Men når du ikke trækker vejret dybt nok, får din krop ikke ilt nok – og det kan have stor betydning for din sundhed.
Når du er afslappet, er det lettere at trække vejret korrekt. Og omvendt kan korrekt vejrtrækning hjælpe dig med at opnå en mere rolig og afslappet tilstand i både krop og sind.
Hvis du trækker vejret dybt og langsomt helt ned i bunden af maven, er dit åndedræt med til at massere og afspænde de organer, du har i bughulen, som f.eks. din mavesæk, lever og tarme. Især tarmene har godt af at blive afspændte, så det, du spiser, lettere kan transporteres igennem fordøjelseskanalen. Hvis du hele tiden spænder i maven, kan tarmene ikke udføre deres arbejde, og så vil din mave blive hård og oppustet, fordi den langsomt fyldes op som en skraldespand.
90 % af menneskets energi kommer fra åndedrættet, og derfor resulterer dårligt åndedræt ofte i, at du bliver lettere træt og udkørt. Overfladisk vejrtrækning kan derudover føre til både dårlig blodcirkulation samt spændinger og smerter i nakke, skuldre, ryg og bryst. Samtidig er åndedrættet vigtigt, fordi hele 70 % af kroppens afgiftning foregår via åndedrættet.
Den gode vejrtrækning resulterer til gengæld i, at din brystkasse åbner sig på samme måde, som når du føler glæde og lykke. En bedre vejrtrækning vil give dig mere overskud og energi i hverdagen, optimere din koncentrationsevne og give dig en følelse af at være sundere, gladere og mindre stresset.
Da åndedrættet netop er automatiseret, er det vigtigt, at du aktivt begynder at tænke over din vejrtrækning i hverdagen. Tag et par dybe vejrtrækninger, når du er på vej på arbejde, står i supermarkedet eller er i gang med aftensmaden. Og giv gerne dig selv et par minutter om dagen, hvor du lukker øjnene og bare fokuserer på dit åndedræt.
Så mærk en væsentlig forskel og brug dit åndedræt mere aktivt, så gør du noget godt for din sundhed.

Glædelig jul fra Fie
Totum Kropsterapeut

Like & Share

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Du kan kommentere længere nede.

Indlægget er skrevet af

Du kan følge mig her:

Andre indlæg fra Opus Kropsterapi

Skriv et svar